kan man flytte et billede langsomt med Flash?

November 5, 2007 at 10:08 pm 1 comment

dette er mest af alt et mislykket projekt, som jeg nu skriver om.
og ved at skrive om det her, håber jeg også at få mine grublerier besvaret :O)

Sanne Jaldorf Andersen – en kollega hos Co3 – spurgte fornyligt, om man ikke kunne løse det problem hun havde, når hun ville flytte et billede langsomt over tid.

jeg havde ikke selv oplevet problmet før, så jeg lavede en række tests, for at se, om jeg kunne gennemskue problemet.
her er, hvad jeg testede.

først prøvede jeg det Sanne havde oplevet som et problem.
nemlig, at det blev grimt, når man flyttede et billede over scenen over lang tid.

se hvordan det ser ud, når man motiontweener et stort billede over lang tid i Flash her

jeg prøvede så at se, om det var fordi, billedet var for stort til at Flash kunne håndtere det.
derfor prøvede jeg det samme med et lille billede.

se hvordan det ser ud, når man motiontweener et stort billede over kort tid i Flash her

det var klart bedre.
for at være sikker på, at det ikke var det store billede, der lavede problemer for Flash playeren, prøvede jeg ovenstående tests igen, denne gang blot med et langt mindre billede..

se hvordan det ser ud, når man motiontweener et lille billede over lang tid i Flash her
se hvordan det ser ud, når man motiontweener et lille billede over kort tid i Flash her

det giver samme resultat; at jo kortere tid et billede flyttes over, jo mere glidende er animationen.
desuden lader det ikke til at have betydning, om billedet er småt eller stort.

alle ovenstående tests er lavet som motion tweens.
derfor ville jeg også prøve at flytte billederne vha. Zeh Fernandos Tweener
måske kunne Flash Playeren nemmere håndtere at flytte billederne, hvis bevægelsen var kodet istedet for lavet som motion tween?

se hvordan det ser ud, når vha Tweener flytter et lille billede over lang tid i Flash her
se hvordan det ser ud, når vha Tweener flytter et lille billede over kort tid i Flash her
se hvordan det ser ud, når vha Tweener flytter et stort billede over lang tid i Flash her
se hvordan det ser ud, når vha Tweener flytter et stort billede over kort tid i Flash her

der lader ikke til at være nogen forskel overhovedet..
uanset om man scripter sig ud af bevægelsen eller motiontweener den, og uanset om man bruger et stort billede eller et lille billede, så er det kun animations længde, der afgør, om det bliver pænt eller ej.
og jo kortere den animation er, jo pænere er den.

det er den umiddelbare konklusion.
men hvad gør man så, hvis man gerne vil lave en animation over lang tid..
kan det laves i Flash?
skal man kigge til et andet program (f. eks. After Effects) for at lave det?
eller skal man opgive det?

svar er meget velkomne

Entry filed under: actionscript, eksperimenter, timeline animation.

filer til IntraNote, Silkeborg kan man flytte et billede langsomt med Flash? – konklusionen.

1 Comment Add your own

  • 1. Pelle K  |  November 6, 2007 at 7:22 am

    Prøv at sætte frameraten op og se om det hjælper. Helst 30+ for så er du sikker på at øjet opfatter de individuelle frames som del af en bevægelseshelhed.

    Reply

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


November 2007
M T W T F S S
« Oct   Jan »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Top Posts

Blog Stats

  • 17,888 hits

