min egen første class!

January 14, 2008 at 8:46 pm Leave a comment

weeeee, jeg har idag lavet min egen class.
helt spritny og flyvefærdig.

class’es bliver mere og mere standard, efter at actionscript 3.0 blev udviklet til Flash og Flex, og jeg måtte selvfølgeligt også prøve, om det var noget for mig.
for kort at beskrive class’es, så er det genbrugelige byggesten, som man kan udvikle til et projekt, og så nemt kan genbruges igen og igen i andre projekter.

min egen første class er langtfra raketvidenskab, men det virker og har givet mig et lille indblik i, hvordan de kan bruges og hvort stort det kan udvikles til.
class’en er en simpel grafisk sag, hvor man kan få “kastet” nogle røde stjerner ind i sin Flash-film.
eksempelvis, forestil sig, at jeg har afsluttet et projekt, men mangler en smule liv i filmen.
så kan jeg med disse få liniers kode genbruge min class i min Flash-film:

import Stars;
var makeStars:Stars = new Stars(10, 400);
addChild(makeStars);
makeStars.init();

i første linie refererer jeg til min class.
den næste linie er den vigtigste.
der skriver jeg nemlig, at jeg vil have 10 stjerner “kastet” ind på scenen.
jeg skriver også, at stjernerne skal komme ind en af gangen hvert 400. millisekund.
altså, hvert 0,4 sekund..
3. linie sørger for at stjernerne bliver synlige i Flash-filmen.
4. linie sætter det hele igang.

klik her for at se, hvordan de 10 stjerner bliver kastet ind på en sort baggrund.

jeg vinder aldrig nogensinde en designpris for ovenstående, men det er også mest for eksemplets skyld.
nemligt hvor nemt det er at tilgå tidligere, avancerede byggesten i nye projekter.
selve class’en jeg genbruger er skrevet således:

package {

import flash.display.Sprite;
import flash.utils.Timer;
import flash.events.TimerEvent;

public class Stars extends Sprite{

private var numStars:Number;
private var timeStars:Number;

public function Stars(numOfStars:Number, timeOfStars:Number) {
numStars = numOfStars;
timeStars = timeOfStars;
}

public function init():void {

var timer:Timer = new Timer(timeStars, numStars);
timer.addEventListener(TimerEvent.TIMER, makeStar);
timer.start();

}

private function makeStar(event:TimerEvent):void{
trace(“function makeStar started”);
var star:Star = new Star();
star.scaleX = star.scaleY = Math.random() + 0.1;
star.x = Math.random() * this.stage.stageWidth;
star.y = Math.random() * this.stage.stageHeight;
star.rotation = Math.random() * 360;
this.addChild(star);
}
}
}

Entry filed under: actionscript, arbejde, eget, eksperimenter.

video-afspiller som .air-fil the Event Generator af Lee Brimelow

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


January 2008
M T W T F S S
« Nov   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Top Posts

Blog Stats

  • 17,889 hits

